Resebreven
från Greips medelhavssegling 2004/2005
|
Snabbval resebrev: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
|
Resebrev nummer 1 - 2/10 2004 | |
Hej alla vänner! Nu har vi avverkat två månader på vår årsresa. Tiden går både fort och långsamt. Att puttra fram i fem knop timme efter timme är långsamt men att forsa in i en sluss i en knop med mistralen i häcken är väldigt fort (mistral - hård nordlig vind som dånar nerför Rhônedalen utan förvarning oavsett årstid). I en sluss häromdagen fick vi inte på en tamp samtidigt som mistralen som en jättes hand tryckte båten på diagonalen över slussen. Höll på att sluta i fiasko men efter liten panikbackning och guppande så fick vi fast båten på motsatt sida i slussen. På nåt sätt Det var kallt ett tag. Mistralen gjorde det ännu kallare. Tias fick lov att köpa sig en fleecetröja när vi provianterade en kväll. Frankrikes motsvarighet till Maxi - Géant, har allt en liten båtboende familj kan önska. Till exempel fotogen till spisen, som enligt alla böcker är svårt att hitta i Frankrike, fanns i tjugolitersdunkar. Tias var nöjd och lättad (om än med något långa armar efter någon kilometers promenad). Men nu är det varmt igen, över 25 grader.
|
De senaste dagarna har vi besökt Avignon och Arles, två gamla vackra städer. Lite som Kalmar fast 1000 år äldre. Häftigt att se romarnas gamla byggnader som fortfarande används. Ungarna är intresserade i tio minuter, sedan - lekpark två timmar. Basta! I Arles var vi på gatumarknaden - tyger, kläder, blommor, leksaker, korvar, getost, honung, fisk, lavendel, oliver, kryddor, grillad kyckling, vietnamesiska vårrullar… Det mesta fanns att uppbringa längs en kilometerlång marknadsgata. Det var till och med Signe fascinerad av. Många undrade annars hur vi skulle få tiden att gå. Så här kan en vanlig dag på floden se ut: |
|
Morgon. Fia går upp vid sju och tar en morgonpromenad. Köper samtidigt baguetter till frukosten. Tias gör frukost dvs tänder fotogenspisen, kokar vatten till kaffet och värmer mjölk. Vi väcker ungar, Saga vid åtta, Signe vid niotiden. Vi hade nattugglor och morgontrötta ungar redan innan vi stack. Med siesta mitt på dagen är de ännu värre!. Äter frukost i sittbrunn, diskar och plockar undan i båten. | |
Förmiddag. Kör båt alternativt provianterar och bunkrar eller ägnar oss åt sightseeing (läs: letar efter eller leker på lekplats) och plockar i båten. Lunch - oftast bröd, ost, yoghurt och frukt.Öl eller vin om man har tur (skepparn är annars noga med elvapilsnern). | |
Eftermiddag. Siesta för barnen och den som inte styr (om det inte vankas slussar förstås). Sedan ritar flickorna, läser eller spelar dataspel - Signe spelar, Saga tittar på. | |
Kväll. Försöker lägga till i god tid innan middagen. Roar oss kungligt på en lekplats. GT/pastis/vin i sittbrunn, kanske även ett par chips eller någon jordnöt om man hinner innan tjejerna tömt skålarna. Middag ombord. | |
Sen kväll. Tias diskar, Tias och Signe spelar "Fia med knuff", Saga och Fia läser eller sjunger sånger, plockar undan i båten. Bäddar upp sängen. Somnar ovaggade, Fia först, sen Saga, Signe och Tias. Ibland i rätt kojer, ibland en unge här och en där. Precis som hemma. Ibland lyxar vi till med en tvättdag om vi hittar en tvättomat. Eller åtminstone ett eluttag och en vattenkran. Eller kanske lite båtmekande. |
Den övergripande sysselsättningen är dock att plocka. Ska vi få plats i denna lilla båt måste det hela tiden plockas undan och stuvas. På en vanlig semester är Bacchanten ganska rymlig men när man bor ombord på riktigt med två barn - allt måste ha sin plats och alla platser sin sak. När vi la upp allt vi skulle ha med på kajen i Grönhögen tänkte vi - detta går bara inte. Men det gjorde det. Det till och med finns små luckor av bara luft här och där. Vi har också lyckats skaffa oss nåt slags socialt umgänge. Det är ganska många båtar på väg åt samma håll i ungefär samma tempo. Så man möts ju ibland i monsuner och passad. Vi har blivit kompisar (nåja) med Åke och Ninni från Stockholm och med ett par från Nya Zeeland och en plirig engelsk ensamseglande gentleman på 68 vårar (som verkar vara ungefär genomsnittsåldern på alla andra medelhavsseglare – inga barnfamiljer här inte). Dessutom har vi haft upprepade möten med några danskar och ett par falska holländare (franskt par i holländskflaggad sprillans ny motorbåt för fem miljoner spänn som vi slussade med i kanske fyrtio slussar). Fia verkar annars satsa på en karriär som fransk slussvakt. I Canal de l'Est som är den äldsta och högsta kanaldelen är långa sträckor och massor av slussar helt muskeldrivna. Man åtföljs då av en slussvakt utrustad med moped eller Renault som sköter ruljangsen. Fia som är energisk människa erbjöd sig käckt att hjälpa till att veva slussportar.God motion, gratis språkträning och dessutom tack vare en alldeles osedvanligt naturlyrisk slussvakt (oh - la nature!) en utmärkt lektion i att hitta valnötter, äpplen, plommon, päron, kastanjer och annat. Färska valnötter är verkligen annorlunda. |
|
30/9 16.30 slussar vi ut i Medelhavet. Framme! Här! Plötsligt! Det luktar hav, vattnet smakar salt och vi ser djupare än 2 cm som var siktdjupet på kanaler och floder. 26 grader varmt men fy farao vad med myggor. Port St Louis är en gammal fd fiskehamn i Rhônes delta omringad av sumpmark. Myggorna stortrivs! Fem svenska båtar, två danska och en norsk. Några riktiga rävar. Bernt och Elsemarie i båten bredvid t ex (”Vi kom hit ner 96….Nej förresten 86 var det ju…”) De ler åt vår entusiasm över att vara Här. Men det finns ingen tid för oss på varvet, vi vill ju sätta upp masten igen och bli en ”riktig” båt. Vi får vänta hela helgen till måndag eftermiddag. Tur att båtgrannarna är trevliga och sociala. Mycket utbyte av erfarenheter och smältande av intryck. Signe och Saga flörtar flitigt med alla runt omkring och verkar trivas trots att det inte finns särskilt mycket att vare sig se eller göra här i Port St Louis. Faktum är att det nog är en av de fulaste platserna vi varit på någonsin. Helt platt, nästan ingen växtlighet, nedlagda hamnmagasin runtomkring, oljeraffinaderier och kemiindustri i fjärran och en mycket sömnig liten stad stor som Torsås. En gång var den den viktigaste länken mellan Rhone och Medelhavet men sedan byggde man en ny kanal för lastbåtarna en bit norrut och sen var det bara att ta ner skylten. Det finns däremot två gigantiska marinor för fritidsbåtar. Båda är större än de största i Sverige. Flera tusen båtar i vattnet och på land! Vi tillfälliga gäster ligger istället i gästhamnen mitt i byn.
|
|
Om vindarna är lagom goda och vi slipper bli inblåsta alltför länge så räknar vi med att vara på Malta i mitten av november. Vi går förmodligen via Rivieran, Genuabukten, Elba och sen mot Rom (eller snarare Ostia) där om allt stämmer Nina & Rudan ansluter 23/10. Vidare ner mot Neapelbukten, Capri, Sorrentinohalvön och så småningom Sicilien. Därifrån är det bara en rejäl men dock dagsetapp till Malta och Valletta.
Vi tänker på er alla men längtar hem gör vi inte! Hälsningar Saga, Signe, Fia och Mattias. |
Resebrev nummer 4 - 15/11 2004 | |
Ciao! Nu har vi nått vår vinterhamn, Porto Turistico di Roma i Lido di Ostia utanför Rom. Ja faktiskt. | |
När vi skrev förra resebrevet var vi på väg till Elba i underbart väder. Då trodde vi att vi skulle vara framme i Rom ett par dagar senare. Så blev det inte. Det blev istället härliga dagar på Elba och på närbelägna ön Giglio med sol och bad, slösegling i svag vind på ett spegelblankt Medelhav, sån där lunch på bröd, tomater, salami och rödvin i solen. Tyvärr har sådana utsvävningar ett pris. I synnerhet på Medelhavet och i synnerhet i november. Tredje dagen på Giglio vände vinden. Kuling, grov sjö, fel håll. Sedan bättre väder. Ny kuling. Misströstan. Men efter ha varit inblåsta större delen av en vecka så fick vi några hyggliga, nästan sköna dagar. Stå på söderut! Kunde göra långa dagsdistanser längs den märkligt glesbehamnade toskanska kusten. Sen kom kulingen tillbaks men då var vi ju framme. 105 dagar, 2084 sjömil, 192 slussar, 1 fartygshiss, 352 motortimmar, 590 liter diesel, 24 liter fotogen. Någon enstaka flaska rödvin och ett par pilsner. Men nu är vi här. |
|
Sen sist har vi: Trivts i Portoferraio, huvudstaden på Elba i hamnen som Nelson ansåg vara den bästa i Medelhavet och där Napoleon lät sig hållas fången i flera månader innan han rymde i stor stil med en mindre flotta. Besökt den femhundra år gamla men fortfarande i högsta grad levande befästa byn Castello på Giglio. Befolkningen på ön var trötta på sjörövare i allmänhet och när en särskilt förslagen turkisk sjörövarkapten kidnappade hela öns befolkning och sålde dem som slavar fick det vara nog. Man (vilka då? undrar vän av ordning - de var ju bortförda?) byggde helt enkelt en borg/stad som rymde alla öns invånare högst upp på den 480 meter höga klippan. Med tiden blev det väl jobbigt att klättra upp med hundar, ungar, getter och kökssoffan så Castello blev permanent befolkat och är så än idag. Vindlande meterbreda gränder som mer verkar ha vuxit ur stenen än byggts. Inte en rät vinkel någonstans men däremot otaliga skyttegluggar, fällor och lönndörrar. Tufft. Gungat i Giglios hamn en hel natt så vi höll på att ramla ur kojen. Många hamnar lider av så kallad hajning det vill säga att vissa vindriktningar ger upphov till egendomliga och onödigt stora vågor inne i hamnen (Stora Rör är t ex världsberömt i hela Kalmarsund för detta). Giglio visade sig vara en sådan hamn. Signe och Saga sov de oskyldigas sömn medan vi vuxna med våra komplex och ångestar i stort sett var vakna hela natten. Usch. Varit inblåsta lite här och där även om kulingarna inte riktig infunnit sig när och där meteorologerna trott, sådant är nu Medelhavet. Eller metorologerna. |
|
Jag kanske ska berätta lite om marinan vi tänker
tillbringa vintern i. Italienska hamnar är antingen små, kommunala, billiga,
lite sunkiga men rätt charmiga. Eller: Enorma, svindyra, finessrika,
charmlösa. Massor av personal, hamnkaptenen med sina hamnkaptensassistenter
sitter i ett kontrolltorn, ormeggiatores - förtöjare ligger standby med
gummibåtar för att lotsa till kajplatsen, ta emot tamparna och lyfta upp
den mer eller mindre med vassa korallmaskar bevuxna akterförtöjningen. Toaletterna
städas oupphörligen. Längs kajen finns dessutom alltid ett shoppingcenter
med tjusiga affärer med märkeskläder, fräcka solglasögon och damunderkläder
som ser ut att betinga ett oerhört pris per kvadratcentimeter. Någon enstaka
affär med marin anknytning brukar också finnas.
Precis så är det i den här hamnen. Det som skiljer den från de flesta liknande anläggningar vi besökt är att affärerna inte är säsongsstängda och att det finns gott om övervintrare. |
|
Ungefär 40 båtar i hamnen
bebos av amerikaner, engelsmän, australier, tyskar och någon enstaka fransman.
Och så vi och faktiskt en till svensk båt där Claes och Maj från Göteborg
bor. Vår lilla by av arbetsskygga seglare ordnar utflykter, yogakurser,
bokbytardagar och sådant. Varje morgon har vi också vårt eget lilla radioprogram
över VHF-radion "vädret ska bli såhär - på torsdag händer X - kan någon
låna ut en Y - vill någon köpa en Z". Mycket finurligt och dessutom helt
interaktivt - alla lyssnare kan ju också sända och uppmanas att kommentera
och svara. Live and direct.
Marinan ligger i utkanten av förorten Lido di Ostia där det bor helt vanliga människor och finns helt vanliga butiker. Till Rom åker man pendeltåg men så långt har vi inte kommit än, vi har ju vintern på oss! Sen vi kom hit har det varit lite kyligt, vi är väl inte riktigt vinteranpassade än. Men vi har det varmt och skönt i båten - våra elektriska apparater: kupevärmaren, spisplattan och vattenkokaren går flitigt. Det gäller ju att få utbyte av hamnavgiften (som är måttliga 225€ i månaden efter att vi förhandlade fram 10% rabatt för att vi är medlemmar i Svenska Kryssarklubbens Medelhavskrets). |
|
Nej nu är det dags för kojen, i morgon ska jag cykla med Maj och Claes till biblioteket i Ostia för att skaffa lånekort och därmed få tillgång till deras internetburkar.
Hälsningar från sovande (Signe och Fia) och vakna (Mattias och Saga som blivit värre nattuggla än sin storasyster) på Greip. |
|
Resebrev nummer 5- 15/12 2004 |
|
Hej igen! Fem veckor har gått sedan vi la till för vintern. Livet ombord är förstås helt annorlunda än under de femton veckor vi utan att veta om det var på väg hit. Vi lever någonstans emellan Italien och havet. Både rent fysiskt och mentalt. Vi är seglare på det sättet att vi rör oss i en marin miljö, mest umgås med människor med segling och hav som gemensam nämnare och fortfarande är beroende av havets fysik - fukten i båten måste bekämpas, landgången måste anpassas efter tidvattnet (jo faktiskt, vi har max 40 cm tidvatten men det räcker) och barnen måste ha flytväst så snart de lämnar sittbrunnen. Vi är italienare så till vida att vi varje dag måste prata åtminstone lite italienska, vare sig vi vill eller inte har vi anpassat oss till italienska affärsstider (lika stängt som det är mitt på dagen, lika öppet är det sent på kvällen) och att vi inte tycker att vare sig maten eller trafiken är så märkvärdig längre. När man varit i Italien några dagar eller några veckor tycker man att italienarna är hänsynslösa bufflar som inte kan göra något ordentligt och saknar känsla för helhet. Som kollektiv betraktade, vilket naturligtvis är djupt orättvist. Så småningom svänger den känslan över till att italienarna kanske mer än vi förstått att livet inte bara består av arbete, statusjakt och att köpa dyra prylar. Italienaren i gemen verkar mer bry sig om att leva i stunden. Nog för att de har både fina bilar, snygga skor och dyra solglasögon - o ja, men det verkar mer handla om tillfredsställelsen i att ha något riktigt elegant än bräcka kompisarna eller grannen. Mer om känslan än om imponatorfaktorn. Att det sedan brister i detaljer, att husen aldrig blir riktigt färdiga, att bilarna verkar vara färdiga för skroten efter ett par år eller att ingen någonsin lagar potthålen i gatorna kommer liksom på köpet, ingår i livsåskådningen, är en del av systemet. Italienaren slinker i stället allt som oftast in på baren för en espresso, sover utan att skämmas på maten och ägnar söndagen åt att flanera med barnen och tar självklart med gamla mamma. Pratar gör de ständigt - med vilt främmande på bussen (svenskar till exempel), med vem som helst på trattorian och - närsomhelst och varsomhelst i mobiltelefonen, en uppfinning som verkar ännu bättre lämpad för italienare än för svenskar. Italienarna verkar också vara betydligt mer pragmatiska än oss svenskar, på gott och ont kanske. Vi är vana vid att regler skall följas, följer lydigt och tacksamt anvisningar om i vilken tunna pappersmuggarna på McDonalds skall läggas och att bilar som skall rakt fram i rondellen kör i högerfil. I Italien är regler mer allmänna rekommendationer, man kör eller parkerar där det går utan att vara allt för mycket i vägen och lever överhuvudtaget livet på ett någorlunda praktiskt sätt. Baksidan är förstås att alla måste anpassa sig efter hur reglerna i praktiken tolkas, den italienske bilföraren är och måste vara mycket mer alert än sin svenske motsvarighet och att staden och landet med nordiska mått mätt är över måttan nedskräpat. Naturen tar förstås stryk och människor dör och skadas i trafiken men det är också ett val. Nog om skillnader mellan italienare och svenskar, vad jag vill ha sagt är nog att vi svenskar/skandinaver/nordeuropéer utifrån vårt perspektiv är snara att döma ut italienarnas sätt att vara men att vi kanske också har en del att lära av detta intensiva men samtidigt avslappnade folk. Låter politiskt korrekt och bra eller hur?
|
|
Om du vill se dig om från Greips sittbrunn så klickar du på bilden. Filen är rätt stor och kräver att du har Quicktime installerad. |
Sen förra resebrevet har vi:
|
Nu inväntar vi den stundande julhelgen. Den rätta julstämningen vill kanske inte riktigt infinna sig, temperaturerna åtminstone på dagarna liknar mer svensk midsommar än jul även om det blir tämligen kyligt på nätterna. Trevliga helger önskar Sofia, Signe, Saga och Mattias på Greip.
|
|
Så har det varit jul och nyår i vår lilla seglarvärld. I den stora världen har hemska saker hänt, vi har levt vid sidan om mediaflödet och inte matas med ständiga påminnelser om katastrofen på andra sidan jordklotet och inte minst stämningen i Sverige. Sluppit eller gått miste om. Nog om det. Vi har haft en alldeles fantastisk jul med barnen, vi har haft gäster hemifrån och vi har haft väldigt trevligt med alla våra nya vänner härnere. Julaftonen firade vi med gemensam måltid på en restaurang längs Ostias vackra men vinterskräpiga strandpromenad. Tretimmars lunch på italienska specialiteter, främst från havet. Utanför restaurangens stora fönster böljade Medelhavet, lite grått och lite vresigt. Barnen skötte sig med den äran och fick dessutom julklappar av flera av våra seglarvänner. Våra barn fortsätter att fungera som ställföreträdande barnbarn för en och annan långseglare. Julaftonen fortsatte senare på kvällen ombord på Lucky där Vivian och Bjarnes söner Jacob och Michael mönstrat på igen över jul. Mycket trivsamt, även barnen trivs som fisken i vattnet när de kan rasa omkring med Eila och Tanja, de två labradorerna. På juldagen bjöd vi tillbaks och glöggade friskt ombord på Greip. Vi har haft gäster ombord över jul och nyår, först kusin Martha och senare Nina H. Förutom trevligt sällskap har de gjort det möjligt att ägna oss lite mer åt den fantastiska staden som ligger en bit inåt landet. Dels är det lättare att vara i Rom med barnen med fler vuxna, dels har vi kunnat dela på oss så att någon har stannat i Ostia med barnen och de andra har kunnat åka in till Rom och tittat på sådant som barn tycker är trist (vilket inte är så lite…). |
|
På så sätt har vi kunnat klämma både Forum Romanum, Piazza Navona, Villa Borghese, Trastevere, Sixtinska kapellet och Peterskyrkan. Sevärdheter utöver det vanliga allihop, kanske inte Piazza Navona, det gick nämligen inte att se torget för allt tingeltangel och marknadsspektakel (levande torg har också sina nackdelar). Vi har också druckit världens bästa kaffe, åtminstone enligt New York Times som skriver att om man är i New York och vill ha en kopp riktigt gott kaffe så får man allt bekväma sig till att flyga till Rom, ta en taxi till det oansenliga caféet Sant Eustachio alldeles intill Pantheon, kaffet är inte dyrt men flygresan tillkommer förstås. "Well worth the effort" enligt tidningen. Vi kunde njuta nästan gratis, sjuttio cent, alltså lite drygt sex kronor verkar vara standardpris för en kopp espresso i Italien. Alltid serverad enligt alla konstens regler och alltid suveränt. |
|
I mellandagarna hade vi en rejäl storm i två dygn. Oroliga nätter med mycket oväsen. Båten lutade så att vi nästan ramlade ur kojen. Enda haveriet var att vårt sejnfall under babords spridare gick av så att klubbflaggorna ramlade ner. Nyår firade vi ombord på Lucky med förutom med Vivan, Bjarne och hundarna också med Franz och Martine som är hamnens enda österrikiska långseglare, ja när jag tänker efter de enda österikiska seglare jag någonsin träffat, eller ens hört talas om… Trevligt hade vi i alla fall, natten blev sen och morgonen lite tung. Precis som det skall vara. Sedan nyår har vi njutit av ett fantastiskt väder. Klart, soligt och svaga vindar. På dagarna har vi kunnat gå omkring i t-shirt men på nätterna blir det ganska kallt. Havet håller fortfarande femton grader men i gryningen kan temperaturen falla till nollan. Men vi har det varmt och skönt i båten. |
|
Nu har vi snart varit här i två månader och så smått börjar vi göra upp planerna för hemresan. Vi har summerat erfarenheterna från resan hit och bestämt oss för att fokusera på ett fåtal kuststräckor och öar istället för att försöka hinna med så mycket som möjligt. Vi har också börjat räkna baklänges när vi vill vara hemma och hur mycket vi hinner med. Fortfarande är vädret härnere en variabel vi inte har riktig koll på. Den senaste veckan har vädret varit fantastiskt och varje dag har vi kunnat se hur en handfull båtar gett sig ut på loj dagsegling från marinan (ingen av oss live-aboards ägnar oss åt sådant, att ställa om båten från bobåt till segelbåt tar flera timmar och går liksom emot våra principer…). Vi vet dock att med ett minimum av förvarning kan kulingen slå till och blåsa i en vecka. Hur möjligheterna att segla ser ut i februari, mars eller april ser ut har vi ingen aning om. Segla går säkert men frågan är hur många seglingsdagar som går att få ut och hur mycket vi får räkna med att vara inblåsta. De flesta långseglarna här planerar att lämna hamnen i mitten av april och det lutar väl åt det för oss också.
|
|
Nåja, det är ingen större brådska med att bestämma exakt datum (och det går ändå inte) men det känns bra att komma igång med planeringen. Nyårshälsningar från Greip
|
|
Våren kommer tidigt i Medelhavet, fort går det också. För oss gick det extra fort. I februari tröttnade vi på blåsten härnere och tog ett flygplan hem till gamla Sverige i några veckor. Där rådde en egendomlig väderlek med något konstigt vitt på marken, bitande kyla och bilar som inte ville starta. Synnerligen obekvämt och opraktiskt. Snart lockade Italien igen. I slutet av februari klev vi av bussen vid marinan och kände doften av Medelhavet. En ljum salt vind blåste bort minnet av det där kalla vita uppe i norr. Wow liksom! Sakta men säkert har båtarna i hamnen blivit mer och mer bebodda. Aktivitetsnivån har stigit för var dag, både sociala aktiviteter och båtmekande har ökat radikalt. Livet i marinan försiggår alltmer utomhus. Själva har vi lagt ner en hel del möda på underhåll, gamla Greip har ju trots allt 37 år på nacken (de flesta crusingbåtar här nere är faktiskt tjugo-trettio år gamla). Vårrustning behövs än mer när man verkligen använder båten året runt. Det blir kanske inte enklare men det blir annorlunda och mer fokuserat på väsentligheter. En stor fördel är att vi är omgivna av ett otal erfarna långseglare som kan oerhört mycket om båtar och konsten att hålla dem i stridbart skick. Inget ont om "gubbarna" hemma i Kalmar men här pratar vi om riktigt kunniga människor som levt med och på sina båtar i decennier och tagit sig över stora hav. Behöver man låna ett ovanligt verktyg eller fråga någon till råds så är det bara att hojta på kanal 72 så har man snart lösningen. |
|
Vårens stora projekt har varit vår bimini/cockpit enclosure dvs soltak/sittbrunnstält. En fantastisk konstruktion som består av ett tak på rostfria bågar över sittbrunnen som kan kompletteras med sidor, dörrar och en förlängning mot sprayhooden. När Medelhavets sol flödar, vilket den gjort i flera veckor nu, ger taket välbehövlig för att inte säga livsnödvändig skugga. När alla sidostycken är monterade blir det ett regn- och någorlunda myggtätt extra rum i båten. Något som definitivt behövs på vår lilla båt. Vi lät tillverka rörkonstruktionen men resten har vi, eller snarare Fia, sytt på vår medhavda gamla symaskin. Nitton meter kapellväv, ett par meter fönster, över en kilometer tråd, ett drygt dussin blixtlås plus lite annat smått och gott har gått åt. En av de stora svårigheterna har varit att få tag på alla prylar. Rör och beslag har vi köpt hos en utmärkt skeppshandel i Fiumicino fyrtio minuter härifrån. Kapellväv hos en lätt skum gigantisk tygaffär i Roms antika centrum, faktiskt alldeles bredvid huset där den heliga Birgitta bodde under sina många år i Rom. Ytterligare beslag hos skeppshandeln här i marinan och blixtlås har vi nästan fått tigga oss till att köpa av Cantieri Comars kapellmakeri (Comar bygger grymt fräcka, grymt stora segelbåtar med grym finish). Materialet till fönstren köpte vi från s/y Zelda, en amerikansk HR49 (största båten på vår brygga) som just har sålts efter ett decennium på världshaven och därför tömts på sina massiva förråd av cruisingprylar. Att vi har fått jaga runt kan verka konstigt med tanke på att nästan alla lokala båtar här nere har en bimini men det är helt enkelt så att gör-det-själv inte är någon stor grej i Italien. Behöver man något gjort så anlitar man någon som fixar alltihop. Gäller både båtar, hus och annat. Beror förmodligen både på kulturella skillnader och på skillnader i skattesystemen (svartarbete verkar f ö inte heller vara en stor grej härnere). Det är överhuvudtaget svårt att hitta affärer som säljer prylar till hemmafixare, proffsaffärerna vägrar oftast att befatta sig med amatörer (momssystemet är annorlunda och man måsta ha motsvarande F-skattesedel för att få handla). |
|
Vädret har varit härligt de senaste veckorna med en bra bit över tjugo grader på eftermiddagarna. Rätt som det är sätter dock kulingen in. På en kvart kan fem knops vind bli trettio, blåsa i tio timmar och sen sluta lika tvärt som den börjat. Medelhavet. När det är vindstilla och solen gassar förstår man plötsligt varför hela Italien stänger mitt på dagen. Man vill helt enkelt inte jobba, inte utomhus i varje fall. Lunch i skuggan (under biminin :-) och sedan en tupplur är inte dumt då. Och då är det alltså fortfarande bara början av april. Vissa nätter kan däremot vara lite kyliga men sedan ett par veckor har vi för det mesta ruffluckan öppen på nätterna. Barnen springer omkring på bryggan i sina gula flytvästar och leker med alla som låter sig lekas med. Allra mest leker de med Tiger, en femårig tjej från Wales som definitivt gör skäl för sitt namn, aldrig sitter still (hon är t o m svår att fotografera) och alltid hittar på saker. Både skojiga lekar och en del rackartyg. Signe suger i sig engelska som en svamp. Även Saga yttrar ett och annat ord på engelska. En belgisk båt (jo faktiskt, det finns belgare som seglar) var här ett par veckor innan de var tvungna att hasta vidare mot Belgien, jobb och amorteringar. De hade med sig Rafael och Helena, elva respektive sju år. Alla fem barnen lekte glatt tillsammans utan några större problem med vare sig språk eller åldersskillnad. Barn är barn. |
|
För vår del börjar det också bli dags att ge oss av nordvart. En handfull båtar har lämnat hamnen den här veckan och en handfull till ligger i startgroparna. Vi har ett par saker kvar på listan innan vi är helt segelklara men i stort sett är det bara att sticka. Just nu väntar vi på ett oväder som skall dra in till helgen men när det väl är avklarat så går vi nog norrut. Vägen hem går via Elba, Korsika, Rivieran och Provence innan det är dags att ge sig uppför Rhône och vidare mot Östersjön. Vi hade vissa funderingar på att gå på "utsidan" hem men det blir nog för mycket segling för barnen. Annars kan det gå lite fortare eftersom man kan gör att par riktigt långa distanser om vädret är beskedligt men man kan lika gärna bli inblåst några veckor, få bonnkryss längs hela Portugal och dimma på engelska kanalen så det blir kanalerna igen. Idag har Fia satt i fönster i biminidörrarna, reparerat genuakapellet och bättrat på lite förstärkningar i genuan, själv har jag mest dinglat i masten, reparerat motorlanternan, smort fallskivor och gått igenom alla beslag och doningar uppe i riggen. Imorgon skall vi sy färdigt styrbords dörr till biminin, skaffa nya O-ringar till loggivaren, gå på knytkalas på stranden (har vi varje vecka), sätta upp radarreflektorn och sedan är det nog dags att skrubba däck. Men först är det dags att bära tillbaks Saga till förpiken, släcka kojlampan och sova några timmar. God natt önskar vi på Greip |
|
Resebrev nummer 8 - 21/5 2005 | |
Den 26/4 kom vi äntligen iväg från Lido di Ostia. Då hade vi varit klara att kasta loss i ett par veckor men lågtrycken och de hårda vindarna hann alltid före. Nu öppnade sig ett fönster i vädret som visade sig stå öppet i flera veckor. Vi kastade loss tidigt på morgonen och blev avvinkade av en morgonpigg skara. Det kändes sådär kluvet som uppbrott ofta gör - vi ville förstås iväg men samtidigt lämnade vi ju flera kära vänner, kanske våra vägar korsas igen men... När Ostia försvann i diset bakom oss blev det lättare att skaka av oss vemodet. |
|
Vi gick ett par långa dagar och ankrade i vackra vikar, mycket olika svenska skärgårdsvikar. Havet var på flera sätt olikt det Medelhav vi mindes från i höstas. Vindfattigt, soligt, fullt av liv och intensivt turkosblått. Varmt och härligt på dagarna men lite kyligt på nätterna. Ankringen är enkel, botten är för det mesta sand eller fint grus, CQR:en tar alltid bra och det är lätt att ta jollen och kolla att det grävt ner sig. Man ser för det mesta botten på fem-åtta meter. |
|
Mer eller mindre varje dag har vi sett egendomliga havsvarelser, delfiner, egendomliga maneter (till exempel bidevindsseglaren - en liten lila krabat som lever sitt liv i motvind), konstiga fiskar som på engelska heter "sunfish" och vaggar sin stora ryggfena ovanför vattnet som en döende haj. Under överfarten mot Korsika fick vi syn på något ett par hundra meter bort som såg ut som en delfin i slow-motion. Båten bakom oss våra vänner Carol och John på Aquatint kom betydligt närmare och var dessutom mer vana valskådare visste däremot besked - en "fin whale" balaenoptera physalus, en gammal hane - säkert 18 meter lång! Fan trot.
|
Dessförrinnan hade vi legat nästan två veckor på vår favoritö - hittills - Elba. I maj är den lugn, grön och vacker. Vi ankrade i Portoferraio och seglade sedan till den lilla fiskebyn Marciana Marina. Precis som på Giglio höll man sig med en reservby uppe i bergen, Marciana Alta, som var bättre skyddad för pirater.Bussturen vindlade sig upp genom en dovt grön skog med kastanjer och ekar. Maffigt. |
Eftersom Fia haft oturen att få ett nytt jobb och numer har ett datum att komma hem till lämnade vi motvilligt Elba för att gå över mot Korsika. I vår ursprungliga plan hade vi tänkt stanna ett par veckor på Korsika men eftersom vi kom iväg lite sent och vårt väderfönster höll på att stängas stannade vi bara i Bastia ett par dagar. Det var en mysig stad - fransk, italiensk men kanske mest korsikansk. På Korsika blev vi inblåsta några dagar. Mistralen
dånade en morgon nerför bergssidan ovanför Bastia så
att jag vaknade övertygad om att någon hade kört in i
vår akter. En timma senare var det vindstilla igen. |
|
Det blev en härlig natt med mycket liten fartygstrafik, nästan inga fiskebåtar men med desto mer mareld och framförallt delfiner som hoppade bredvid och framför båten av och till under natten. I gryningen hade vi ett par som hoppade så tätt intill stäven att jag bara någon enstaka gång såg ryggfenan intill relingslisten Menton är ostligaste hamnen på franska medelhavskusten och blev också vår första på fastlandet. En vacker stad men säkert något av ett turistghetto på sommaren. Vidare längs Rivieran i sakta mak. När vi någon dag hade gråväder passade vi på att gå långa etapper för att andra dagar kunna ta det lugnt i solen (eller ännu hellre skuggan under vårt utmärkta soltak) och kanske rent av bada. I alla fall badar Signe. |
|
Beulieu, Saint-Rapahël, Bormes-Les-Mimosa - platser runt Saint-Tropez, som alla njuter av Rivierans sol, drar till sig rika människor men har väldigt olika karaktärer. Här finns allt från det väldigt äkta till rent konstgjorda miljöer där alla husen verkar vara byggda samma vecka. På Île Porquerolle återsåg vi våra danska vänner Vivianne, Bjarne och labben Eila på Lucky of Copenhagen. Vi hade några härliga dagar tillsamman på den underbara ön som verkar vara lika mycket västindisk som fransk. Fick en mistral över oss men den kunde vi betrakta med ett visst överseende från Luckys gemytliga styrhytt med våra minst lika gemytliga vänner. Nästa gång ses vi Köpenhamn!
|
|
I skrivande stund är vi i Toulon, en av våra favoritstäder. Här och var lite skabbig och sunkig men mycket charmig. Arabisk, fransk och vietnamesisk. Vi har beställt avmastning i Port Saint Louis på onsdag. Hoppades in i det sista att det skulle vara fullbokat en månad. Men icke. Nu är vårt år i frihet snart slut. Känns som det precis börjat. |
|
Resebrev nummer 9 Vägen hem | |
Nu närmade sig floder och kanaler obönhörligt.
På navtexen kunde vi läsa hur mistralerna radade upp sig. Frisk
vind i bra riktning gjorde därför att vi tog alla de 70 sjömilen
till Port Saint Louis i ett svep. Där satt vi nu i sittbrunnen på samma plats där vi legat i höstas med hela Medelhavet framför oss. Nu var det slut och vi såg bara långa dagar på kanalerna framför oss. Med viss ruelse tog vi kvällspromenad till Rhônes strand. Hur mycket strömmar det? På vägen nerför den stora floden hade vi haft högst en halv knop med oss. Nu var det uppförsbacke och eftersom det var maj så var det förstås mycket vatten på väg ner från alperna. När vi nästa förmiddag mastat av och slussat upp i den första och enda slussen denna varma dag stod det klart att det var mycket vatten på väg nerför men inte värre än att vi kunde hålla fyra knop över grund. Strömmen är väldigt ojämn, nedanför vattenkraftverken kan man tröska i timmar i fyra knops motström varpå följer en gigantisk sluss och sedan några timmar helt utan ström uppe i själva kraftverksdammen. Nedanför slussen, i flodens naturliga lopp är landskapet frodigt, dramatiskt och levande. Ovanför sterilt, blåsigt och konstgjort – precis som den artificiella sjö det är. |
|
Efter en vecka i motström och blåst girade vi
babord och fortsatte upp för Saône. En betydligt lugnare, gemytligare
och vackrare flod. Saône ringlar sig fram som en trög orm, genom
täta lövskogar och små sömniga byar. I varje by står
fiskespöna som, ja - spön i backen - längs kajerna och plötsligt
under en bro sätter vi en wobbler i propellern. En man på kajen
springer efter sitt kolfiberspö och vi utbyter invektiv - var och en
på sitt språk. I övrigt bestod väl inte incidenterna
av värre saker än en svettig tur med alldeles för många
dieseldunkar fastspända på den hopfällbara cykeln i trettio
graders värme i den ack så backiga staden Grey. Saône tar slut och kanalerna tar vid. Canal des Vosges skär igenom bergskedjan Vogeserna som ligger i en av de mera glesbefolkade delarna av Frankrike. De flesta slussar är automatiserade men viss avsnitt är fortfarande helt manuella där vi åtföljas av en slussvaktare på moped. Snart nådde vi resans högsta punkt och härifrån skulle det vara nedförsbacke. Trodde vi. |
|
Ändrade planer Canal des Vosges tog slut och vi fortsatte nedför la Moselle. Slussarna ökade i storlek från 35 x 5 meter till 185 x 13 meter men det var något som inte stämde. Ingen trafik, ingen väntetid, inga pråmar i hamnarna. Hmm. I sista slussen innan Toul kommer slussvaktaren knallande medan vi sakta åker ner i det stora betongbadkaret. - Och vart skall ni ta vägen då? undrar han. - Nerför Moselle till Tyskland, svarar vi på bästa skolfranska. - Nej det skall ni inte, alla slussarna är stängda för reparation i sexton dagar! Kallsvetten bryter fram i pannan. - Antingen , säger slussvaktaren mycket artigt när han ser våra ansiktsuttryck, antingen tar ni Canal de Marne till Schweiz och sen nerför Rhen eller så går ni genom Canal de Meuse till Belgien och Holland. Vi tar nattläger vid dykdalberna nedanför nästa sluss.Samlar ihop alla våra kanalböcker, kartor, en flaska vin och barnen och klättrar iland och sätter oss i gröngräset och utvärderar situationen. Det är ungefär lika långt men om vi tar vägen via Belgien slipper vi Oberrhein och medström på uppemot tio knop i vissa passager. Ett misstag innan en bro, och… nej det blir Belgien! |
|
Canal de Meuse är gammal, grund, backig och bara fläckvis
automatiserad. De manuella slussarna är bemannade med studenter och
studentskor. Ett eftertraktat sommarjobb, förmodligen rätt stressigt
i högsäsong men än är det någon månad kvar
till rushen. En luttrad kanaltekniker som hjälper oss med en trilskande automatsluss varnar oss för de allt mer talrika charterbåtarna "bateaux des Bon-bons" – ungefär hallonbåtarna – och vi förstår vad han menar. Helt utan förkunskaper kan vem som helst hyra en tolv meter lång husbåt som knappt går att styra. De har däremot inga problem med djupgåendet men det har vi. Så fort det är dags för nattläger får vi leta oss fram med kölen. Belgien blev åttonde landet på resan (fast då räknar jag både Monaco och Vatikanen…). Förvisso vackert och välordnat men kontakten med belgarna gjorde oss lite undrande. Språk verkar inte vara något stort ämne i skolan. Antingen pratar man sluddrig franska eller holländska. Inget annat. Service verkar inte heller vara någon paradgren. Flera slussvakter svarade överhuvudtaget inte på anrop och gjorde det de så grymtade de mest eller ljög rentav och sa att vi skulle få slussa om en halvtimme när det i själva verket kunde dröja både en och två timmar innan de behagade trycka på de knappar som manövrerade slussportarna. I Liege (där gästhamnens duschar är stängda på kvällarna och morgnarna…) träffade vi en mycket sympatisk holländare på en stor motorkryssare som när jag frågade honom vilka kanalkartor man behövde i Holland, helt sonika skänkte bort sin kanalatlas! - Jag kör ändå mest på korten i datorn… |
|
|
Autobahn |
Mot Östersjön Egendomligt nog överlevde vi äventyret på Waal och Rhen och kunde efter ett par dagar ta oss över till vänstra stranden och slussa upp i Rhein-Herne kanal. Hädanefter var allt annorlunda, kanalerna lugna och soliga. Vi fortsätter att hålla ett högt tempo med ganska långa dagar. Den här delen av Tyskland är tämligen platt, antalet slussar inskränker sig till något dussin från Rhen till Östersjön. |
|
Jobbet ombord handlar nu i ganska liten utsträckning
om att slussa och hantera båten utan mer om att hålla barnen
glada. Mycket spel, teckningar, sånger och film. När vi stannar
för natten eller för att handla eller tanka är första
prioritet att låta barnen springa av sig. Trots allt är barnen
harmoniska och vid gott mod, Signe tycker det är viktigt att vi kommer
hem snabbt och Saga tar allt med jämnmod, hon trivs bra i sin lilla
värld med pappa, mamma och storasyster på armlängds avstånd. Efter några dagar är vi plötsligt framme vid sista slussen. Vi minns men förstår inte hur vi kunde tycka att det verkade så märkvärdigt när vi gick här förra året. För fyrahundra slussar sen alltså. Efter lite stadsbesök i Lübeck återvänder vi till Stettiner Yachtclub där vi ska masta på och dessutom lämna båten en vecka för att med TT-lines hjälp frakta hem barnen och hinna gå på ett bröllop. Den sorglöse hafenmeistern ordnar allt, "keine problem" och fixar dessutom kompispris på taxin till färjan. |
|
Bättre än Medelhavet? En vecka senare återvänder vi till vår båt som lugnt ligger förtöjd med masten på plats. Barnen är kvar hos farmor och farfar vilket känns säreget efter att ha levt tätt tillsammans i ett år. Vi tuffar iväg till Travemünde där vi blir inblåsta i Passathafen. Kuling och trettio grader varmt. Kunde vara värre. Dagen efter kan vi ge oss av, dis och lättvind men vi kan i alla fall rulla ut genuan och segla större delen av dagen. O sällhet att få segla efter att ha lyssnat på dieselns något entoniga sång i snart två månader! Danmark siktas på eftermiddagen och vi kan lägga till i Gedser framåt kvällen. Kulingen återvänder snart så vi blir liggande till efter lunch dagen därpå. Vi ger oss av norrut längs kusten. Efter ett par timmar tycker vi att både havet och väderprognosen ser så gynnsamma ut att vi sätter kurs mot Sandhammaren. Halvvind, sex knop och en härlig tysk pilsner i solskenet får oss att diskutera vad som egentligen var så himla bra med Medelhavet? Det skulle möjligtvis vara delfinerna då. -Men vad är det där då? säger Fia och pekar på något mörkt blankt ett par båtlängder i lovart. -Lägg av, det är väl ett bildäck eller något, säger jag. Då dyker bildäcket och kommer sedan upp med ryggfenan synlig ytterligare att par båtlängder längre bort. En tumlare! |
|
Borta bra… Vi har sedan en härlig nattsegling mot svenska kusten i god fart. Sista biten går på sträck med ett par rull i genuan från Sandhammaren till Simrishamn – Sverige! Med sista tåget från Malmö kommer sedan de nygifta, Nina och Rudan, för att segla med oss hemåt. Vi får några härliga avslutande dagar via Hanö och Utklippan till Grönhögen. På piren på Hanö passade vi på att i solnedgången, till alla förbipasserandes oförställda förtjusning befria Rudan från sitt långa hår som han sparat sen barndomen! |
|
Sista etappen från Utklippan till Grönhögen går i frisk vind genom den gulgröna sörja som Östersjön allt oftare verkar bestå av. Vi kunde häpna över allt skräp och olja som slängs i Medelhavet men frågan är om inte "vårt" hav är lika utsatt. Det sista bestående minnet av vår segling tur och retur Lido di Ostia blir en säl som tittar upp ur sörjan och liksom undrar vad vi håller på med. Och det kan man ju undra. | |
Så var vi hemma igen. Efter en härlig sommardag som bjöd
på frisk sträckbog med ett rev i storen och några rull
i genuan glider vi in i hamnen i Grönhögen. Ganska tomt i hamnen
och ganska tom var också känslan att lägga till. Ingen
triumf, inget puh, inget äntligen. |
|
Om du vill komma i kontakt med oss så går det bra att skriva en rad på greip@habana.se
Hälsningar från Saga, Signe, Sofia och Mattias |